در روز پنجشنبه مورخه بیست و شش بهمن ماه ۹۶ خبر ۲۲:۳۰ شبکه دوم سیما در بخش گفتگوی ویژه خبری خود به بررسی شیوع آنفلوانزای فوق حاد طیور و موج جدید این بیماری در کشور بویژه در بین طیور صنعتی وپرندگان حیات وحش و بررسی تمهیدات دولت در برخورد با آن پرداخت .
در این گفتگوی خبری آقای دکتر صفرعلی ماکنعلی معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با حضور در محل شبکه و آقایان دکتر محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت، مجید خرازیان مقدم مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست بصورت تلفنی و دکتر پیام محبی رئیس انجمن دامپزشکان کشور از طریق پیام تصویری در این گفتگوی ویژه شرکت جستند .
در این برنامه دکتر صفرعلی ماکنعلی با اشاره به اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و آنفلوانزای تحت حاد پرندگان با هم متفاوت هستند افزود: آنچه که حدود یک ماه پیش در دریاچه خلیج فارس تهران رخ داد تعداد محدودی پرندگان وحش تلف شدند که بر اساس نمونه برداری از آنها ویروس H5N8 بود که از جمله ویروس هایی است که بحث انسانی در آن مطرح نیست و سازمان دامپزشکی کشور با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات لازم را در رابطه با دفن بهداشتی پرندگان تلف شده و قرنطینه در رابطه با تردد و شرایط لازم برای جلوگیری از پخش ویروس را در آن منطقه انجام داد.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در رابطه با ویروس H5N6 که در منطقه حفاظت شده شهرستان کیاشهر استان گیلان اظهار داشت :بر اساس نوع بیماری که حدود چهار هفته پیش ردیابی کردیم این بیماری در پرندگان در انگلستان و قسمت هایی از ایرلند گزارش شد و انتظار بروزاین بیماری را همراه با پرندگان وحش مهاجر که وارد تالاب های بین المللی شدند داشتیم.
ماکنعلی افزود: به محض بروز تلفات، سازمان دامپزشکی اقدام کرد و نمونه برداری انجام شد و وجود ویروس H5N6 برای نخستین بار در ایران تشخیص داده شد.
وی گفت: ویروس آنفلوانزای پرندگان در صورتی که شرایط برای آن مساعد باشد می تواند از مرز حیات وحش وارد طیور بومی و از طریق آن وارد طیور صنعتی شود بنابراین نیاز به مراقبت بسیار است .
ماکنعلی افزود: بر اساس آمار سال ۲۰۱۶ سازمان خوار و بار کشاورزی سازمان ملل متحد، کشورمان جزو ۱۰ کشور برتر جهان در تولید تخم مرغ با تولید ۹۲۶ هزار تن است.
وی افزود: کل تولید تخم مرغ در جهان ۸۰ میلیون تن است که حدود ۳۰ میلیون تن آن توسط کشور چین تولید می شود.
ماکنعلی اضافه کرد: ۸۰ درصد کل تولید تخم مرغ جهان توسط ۲۰ کشور تولید می شود.
وی گفت: کشورمان جزو هفت کشور برتر جهان در تولید طیور گوشتی با ظرفیت تولید ۲،۲ میلیون تن در سال هستیم.
ماکنعلی افزود: در عربستان و ترکیه هم ویروس آنفلوانزا بیشتر از ایران گسترش پیدا کرده است.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در ادامه عنوان نمود : در ۲۴ استان از ۳۱ استان کشورمان، از نظر این بیماری پاک است و در هفت استان با مشکلاتی مواجه بوده ایم که با اقدامات لازم توانستیم بیماری را مدیریت کنیم.
وی افزود: بر اساس تاکید جدی وزیر جهاد کشاورزی، این بیماری باید کنترل شود و باید از تجارب دیگر کشورها در این زمینه استفاده کنیم بنابراین برای برون رفت از این وضعیت برنامه کلاسیک و مدونی را طراحی کردیم که در سال آینده اجرایی خواهیم کرد.
ماکنعلی با بیان اینکه این برنامه در چهار نسخه تنظیم شده است افزود: یک نسخه استثنائاً برای استان های شمال کشور است و یک نسخه برای هفت استان است که دارای ۱۳۸۸ مزرعه تخم گذار هستند و نسخه سوم برای ۲۴ استان است که بیش از ۲۰ هزار مزارع مرغ گوشتی در آنجا داریم و نسخه چهارم، نسخه مشترکی با سازمان حفاظت محیط زیست در ۳۲۰ نقطه کشور در مناطق خاص پرندگان است و در همه این برنامه ها مشارکت جدی و همکاری نزدیک با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داریم.
وی گفت: در زمینه واکسیناسیون برای سال آینده بر اساس تجارب کشورهایی مانند روسیه، قزاقستان، فرانسه، هلند، آمریکا، چین و ویتنام برنامه واکسیناسیون هدفمند پیشگیرانه را داریم.
ماکنعلی افزود: با توجه به برنامه هایی که داریم معدوم سازی در آینده بیش از ۷۰ درصد کاهش خواهد یافت و امیدواریم در یک دوره سه ساله کشورمان از ویروس H5N8 شود.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: ویروس آنفلوانزای نوع H5N6 عمدتاً ویروسی است که پرندگان را گرفتار می کند و احتمال ابتلای انسان به این عفونت ضعیف است.
دکتر محمدمهدی گویا افزود: البته ممکن است این ویروس در آینده قوی و قدرت سرایت آن به انسان بیشتر شود و مورد انسانی ابتلا به این بیماری را در کشور چین داشتیم.
وی اضافه کرد: یک سوم کسانی که در کشور چین به این ویروس مبتلا شدند به رغم همه اقدامات درمانی جان خود را از دست دادند.
گویا درباره علائم بیماری آنفلوانزای پرندگان گفت: این بیماری به شکل سرماخوردگی عادی شدید همراه با تب‏، سرفه و گلودرد و بدن درد و سردرد خود را نشان می دهد که به تدریج پیشرفت می کند و دستگاه تنفسی را گرفتار می کند و کسانی که بیماری های ویژه دیگری دارند در معرض خطر بیشتری قرار دارند که لازم است بستری شوند و در شرایط ایزوله از آنها مراقبت شود.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت‏، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه راه اصلی انتقال ویروس آنفلوانزای پرندگان به انسان از طریق تماس با پرنده آلوده است گفت: انتقال این ویروس از طریق خوردن گوشت پرنده بعید و نادر است و شایع نیست زیرا در کشور ما گوشت خام پرنده خورده نمی شود و حرارت، این ویروس را از بین می برد.
مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست هم در ارتباط تلفنی با این برنامه با بیان اینکه هر سال حدود اواخر تابستان یا اوایل پاییز فصل مهاجرت پرندگان آغاز می شود گفت: این ها تا اواخر زمستان و حتی بهار در کشورمان به سر می برند و برمی گردند.
مجید خرازیان مقدم افزود: سال ۱۳۹۵ حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه از انواع پرندگان مهاجر آبزی را در کشورمان سرشماری کردیم.
وی با اشاره به اینکه بیماری آنفلوانزای پرندگان در کشورهای دیگر هم وجود دارد اضافه کرد: حدود ۱۲ سال پیش در حیات وحش استان گیلان این بیماری در تالاب انزلی مشاهده شد و امسال هم در سه منطقه با همکاری سازمان دامپزشکی کشور در دریاچه چیتگر تهران‏، تالاب میقان در استان مرکزی و نوع جدید این بیماری در تالاب بوجاب در استان گیلان مشاهده شد.
خرازیان با اشاره به اینکه امکان انتقال این بیماری به انسان ناچیز است به مردم توصیه کرد با دستگاه های ذیربط همکاری کنند.
وی با بیان اینکه همگرایی و هم افزایی خوبی که میان سازمان حفاظت محیط زیست‏، سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وجود دارد، از مردم خواست اگر لاشه پرندگان را دیدند به آن دست نزنند و به ادارات دامپزشکی یا محیط زیست گزارش کنند.
مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: مناطق، تحت کنترل است و ترددها بر اساس ضوابط قرنطینه ای سازمان دامپزشکی کشور رعایت می شود.
وی افزود: همچنین حفاظت فیزیکی مناطق مهم تجمع پرندگان آبزی را تشدید کردیم و به درخواست سازمان دامپزشکی تا اطلاع ثانوی ممنوعیت شکار پرندگان مهاجر آبزی را در همه استان های کشور اعلام و اعمال کردیم.
پیام محبی رئیس انجمن دامپزشکان کشور هم در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: درباره H5N8 امسال بیش از ۲۰ میلیون و پارسال حدود ۱۶ میلیون قطعه مرغ را معدوم کردیم و بحران جدی در کشور داشتیم و هنوز هم ادامه دارد.
وی افزود: سازمان دامپزشکی برنامه دارد تا در مدت سه سال این بیماری را کنترل کند اما آسیب های اقتصادی که دیدیم به سادگی جبران نمی شود و افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ از جمله آن است.
محبی افزود: درباره H5N6 سازمان دامپزشکی کشور به موقع عمل کرد.
وی گفت: مرغ تخمگذار حدود ۲۰ هزار تومان ارزش دارد و در دوره تخم گذاری باید حدود ۸۰ هزار تومان محصول تولید کند که بر روی هم حدود صد هزار تومان می شود که با حساب ساده ، حدود دو هزار میلیارد تومان سرمایه کشور را از دست دادیم و این موضوع متاسفانه در وزارت جهاد کشاورزی جدی گرفته نمی شود.

توسط admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *