مرغ ابتدا به وجود آمد یا تخم مرغ. پرسشی که قرنها ذهن انسان را به خود مشغول کرده بود، تا بدانجا که در بین فلاسفه نیز، بعنوان مثالی برای تسلسل یا دور باطل مورد دستاویز قرار می گرفت، ولی اکنون به گزارش روزنامه دیلی میل انگلیس، دانشمندان دانشگاه های شفیلد و وارویک، توانسته اند به این پاسخ برسند، تا دیگر مثال تسلسل بر این پرسش روا نباشد .

بر اساس این خبر، محققان دریافتند که شکل گیری پوسته های تخم مرغ، به پروتئینی که فقط در تخمدان مرغ یافت می شود، وابسته است، به شکلی که، تخم مرغ تنها در صورتی می تواند حاصل شود که دوره ای رادر بدن مرغ گذرانده باشد، و این مهم به دلیل اهمیت وجود پروتئینی به نام اووکلایدین-17 یا OC-17 است، که به عنوان یک کاتالیزور، برای سرعت بخشیدن به تکامل پوسته عمل می کند.

برای رسیدن به این پاسخ، دانشمندان دانشگاه های شفیلد و وارویک، از یک رایانه ی دارای قدرت بزرگنمایی بالا جهت بررسی دوره شکل گیری یک تخم مرغ استفاده نمودند. این رایانه با نام هکتور که در ادینبورگ مستقر است، نشان داد که OC-17 در مراحل اولیه ایجاد پوسته تخم مرغ از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که این پروتئین، کربنات کلسیم موجود در کریستال های کلسیتی، که پوسته را تشکیل می دهند، را پوشش می دهد.

کریستال های کلسیت، در استخوان ها و پوسته تخم، گونه های مختلف یافت می شوند، اما ماکیان، آن را سریعتر از سایر گونه ها تشکیل می دهند (شش گرم (0.2oz) پوسته هر 24 ساعت ایجاد می شود).

دکتر کالین فریمن، از دانشکده مهندسی دانشگاه شفیلد، می گوید: تا کنون اعتقاد بر این بود که امکان وجود تخم مرغ قبل از مرغ قویتر به واقعیت است، اما اکنون شواهد علمی، نشان می دهد که در واقع وجود و حضور مرغ در عالم هستی بر تخم مرغ مقدم است.

ترجمه و اقتباس : دکتر کامران شماعی
منبع : http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1294341/Chicken-really-DID-come-egg-say-scientists.html

توسط admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *