رییس اداره محیط زیست شهر تهران از مشاهده سه لاشه پرنده مبتلا به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اطراف دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر) خبر داد.

محمد حسین بازگیر امروز در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در گشت و پایش‌های اخیر ماموران محیط زیست متاسفانه مواردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مشاهده شد.
وی ادامه داد: سه لاشه پرنده‌ی آبزی کاکایی در اطراف دریاچه شهدای خلیج فارس دیده شد که همکاران ما بلافاصله آن را به سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی اطلاع دادند و پس از بررسی‌های این دو سازمان نتیجه مثبت اعلام و مشخص شد که این پرندگان مبتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بودند.
رییس اداره محیط زیست شهر تهران با اشاره به اینکه احتمال شیوع این آنفلوانزا به پرندگان و طیور وجود دارد، گفت: این ویروس می‌تواند مخاطراتی برای انسان نیز داشته باشد.
بازگیر در پایان تاکید کرد: شهروندان در صورت مشاهده تلفات مشکوک پرندگان وحشی این موضوع را به دامپزشکی یا محیط زیست اعلام کنند  و از اقدام خودسرانه و یا دست زدن به لاشه پرندگان وحشی تلف شده جدا خودداری کنند همچنین قوانین و توصیه‌های سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر شکار و صید غیرمجاز پرندگان را جدی بگیرند.
به گزارش ایسنا محمدمهدی گویا – رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت -پیش از این گفته بود: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ایران فقط بین پرندگان وحشی و در منطقه محدودی از استان گیلان مشاهده شده است. سازمان‌های دامپزشکی، محیط زیست و وزارت بهداشت نیز تمام اقدامات کنترلی لازم را در این زمینه انجام داده‌اند.

از سوی دیگر و در روز گذشته معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور از اجرای برنامه کنترلی خاص در رابطه با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور خبرداد.

دکتر ماکنعلی در همایش ملی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با اعلام اینکه سازمان دامپزشکی کشور در 31 استان کشور برنامه کنترلی خاصی در رابطه با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در دستور کار خود قرار داده است،گفت: برنامه کنترلی دامپزشکی، کشور به 4 منطقه تقسیم خواهد شد، که منطقه نخست در شمال کشور، شامل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان است که در این منطقه سیستم ردیابی، کانون‌یابی و معدوم‌سازی به روز خواهد شد. سیستم تشخیص نیز در این منطقه ارتقا خواهد یافت و آموزش و اطلاع‌رسانی لازم در قالب بسته‌ای اختصاصی برای شمال کشور عملیاتی می‌شود.

وی از اجرای برنامه واکسیناسیون هدفمند در مزارعی که ارزش اقتصادی بسیار بالایی دارند مانند مزارع مرغ مادر تخم گذار و مرغ مادر گوشتی خبر داد و خاطرنشان کرد: در این مناطق برنامه‌ای 3 ساله برای محافظت از مرغ مادر گوشتی و مادر تخم گذار در نظر گرفته شده است.

دکتر ماکنعلی برنامه دوم را مربوط به 7 استان آذربایجان‌شرقی، قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی و اصفهان عنوان کرد و گفت: برای این مناطق نیز با توجه به بسته اطلاع رسانی، آموزش، ارتقا سیستم آموزش، سیستم‌های تشخیصی، کانون یابی و معدوم سازی اقدامات لازم انجام خواهد شد.

وی به ارتقا سطوح امنیت زیستی با اطلاع رسانی به مرغداران و نیز واکسیناسیون یک هزار واحد مرغ تخم گذار در این مناطق اشاره کرد و افزود: این واکسیناسیون به صورت هدفمند و حداکثر 3ساله است تا بتوانیم نسبت به پاکسازی کانون‌ها اقدام کنیم، در 24 استان باقی‌مانده نیز سیستم پایش غیرفعال با پوشش صددرصدی از طریق اطلاع رسانی و آموزش انجام می‌شود.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: در محور چهارم نیز با همکاری سازمان محیط زیست برای پرندگان وحشی مهاجر برنامه پایش غیرفعال تشدیدی در نظر گرفته شده که در صورت تلفات غیرطبیعی ورود پیدا می‌کنیم و با نمونه برداری و معیارهای کنترلی از ورود ویروس به داخل کشور جلوگیری خواهیم کرد.

ماکنعلی تاکید کرد: موسسه رازی در این زمینه می‌تواند با تولید واکسن بر اساس ویژگی‌های بیماری که توسط سازمان دامپزشکی ارائه می‌شود، نقش مهمی ایفا کند.

توسط admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *