طبق رسم هرساله آخرین شنبه آوریل بعنوان روز جهانی دامپزشکی خوانده می شود . امسال نیز روز شنبه 28 آوریل 2018 مصادف با هشتم اردیبهشت ماه 1397 بعنوان روز جهانی دامپزشکی شناخته می شود .

شعار روز جهانی دامپزشکی در سال 2018 ” نقش پروژه های دامپزشکی در توسعه پایدار به قصد بهبودزندگی، امنیت غذایی و ایمنی مواد غذایی” تعیین گردیده است .

جهت اجرا و بزرگداشت مراسم روز جهانی دامپزشکی  در تاریخ 28 آپریل 2018 ، انجمن جهانی دامپزشکی (WVA) و سازمان جهانی بهداشت حیوانات (OIE) مراسمی را سازماندهی می کنند که موفق ترین سازمان و نهادهای دامپزشکی در جهان را که بیشترین تاثیر را در حصول شعار سال روز جهانی دامپزشکی داشته اند معرفی می نمایند .

دلیل انتخاب شعار امسال توجه به زندگی بخش بزرگی از جمعیت جهان در مناطق روستایی است که در این جمعیتها حیوانات جهت امرار معاش و درآمد و همچنین دسترسی به غذا عوامل مهم و موثری هستند . زندگی بسیاری از کشاورزان در این مناطق به حیوانات به عنوان منبع اصلی درآمد بستگی دارند. برای خانواده های بسیاری، حیوانات بهترین ابزار برای حفظ منابع لازم برای مقابله با بحران های کشاورزی هستند، عوانلی جهت کاهش فقر، باروری خاک کشاورزی و شخم زدن و انجام کار مزارع و حتی وسیله ای برای حمل و نقل .

برآورد شده است که جمعیت جهان تا سال 2050 به 9.7 میلیارد نفر برسد و تقاضا برای پروتئین و پروتئین حیوانی به تناسب با افزایش جمعیت انسانی رشد خواهند کرد. با جلوگیری و کنترل بیماری های حیوانی، دامپزشکان نقش مهمی در تامین غذای کافی و ایمن با کیفیت بالا، بهبود سلامت و رفاه مردم و حیوانات بازی می کنند. آنها با حمایت از توسعه سیستم های تولید حیوانات سالم، توانمند و کارآمد و کیفیت بالا، اظمینان در وجود منابع کافی غذا برای نسل های آینده را تضمین می کنند.

علاوه بر این، متخصص دامپزشکی مسئول کنترل و بازرسی محصولات حیوانی در تمام مراحل “از مزرعه تا سفره” برای تضمین غذای سالم برای جمعیت جهان در تمام قرون هستند. همچنین به طور چشمگیری با عملکرد خود طیف گسترده ای از زمینه های اشتغال را که به نفع جامعه است و سلامت حیوانات را فراهم می کند، تحت تأثیر قرار می دهند.

قابل توجه انکه برنده نهایی روز جهانی دامپزشکی 2018 در روز 15 ژوئن 2018 در سایتهای WVA و OIE اعلام خواهد شد.

توسط admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *