دانشمندان هندی با استفاده از تکنولوژی مبتنی بر DNA، جنسیت جوجه‌های تازه از تخم در‌آمده و هچ شده را تعیین نمودند. استفاده از این روش باعث کاهش قابل توجه هزینه‌های پرورش‌دهندگان طیوری نظیر بوقلمون و مرغ شاخدار اهلی خواهد بود.

 محققان موسسه تحقیقاتی مرکزی طیور (CARI) در بارلی هندوستان معتقدند که فناوری جدید کمک مالی قابل توجهی به دامپروران خواهد نمود.

بر اساس فناوری جدید، با استفاده از 100 میکرولیتر از خون گرفته شده از جوجه‌ها، جنسیت آنها سریعا تشخیص داده می‌شود. محققان این موسسه برآنند که با استفاده از یک ون و تجهیز آن با دستگاه مربوطه، به فارم‌های پرورشی طیور رفته و این تست تشخیصی را به راحتی در محل فارم برای دامپروران به انجام برسانند.

«دکتر سنجیو کومار» محقق اصلی در موسسه CARI، می‌گوید: هر دامپرور و کارآفرین می‌توانند دستگاه فوق را خریداری نماید. هزینه انجام این  تست برای دامدار بسیار کمتر از هزینه متحمل شده جهت نگهداری هر دو جنس نر و ماده این طیور برای هفته‌ها می‌باشد.

 

 

برخلاف مرغ‌ها، جنسیت پرندگان اهلی تا چند هفته پس از تولد نامشخص است. جنسیت جوجه بوقلمون در 16 هفتگی، مرغ شاخدار در 12 هفتگی، اردک‌ها در 8 تا 10 هفتگی و بلدرچین در 4 هفتگی قابل شناسایی می‌باشد.

قلمون

در صورتیکه بتوان جنسیت جوجه‌ها را بلافاصله پس از تولد تشخیص داد، هزینه‌های پرورشی دامپروران بسیار کاهش خواهد یافت و درنتیجه درآمد بیشتری کسب خواهند نمود. حتی آنها تا قبل از تشخیص جنسیت جوجه‌ها، مجبور به پرداخت هزینه‌هایی نظیر واکسیناسیون، درمان، تغذیه و سایر هزینه‌های گزاف مدیریتی می‌باشند.

توسط admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *