گوریل ها به ویژه گوریل غربی جز بزرگترین گونه میمونها می باشند که  به طور معمول گوریل نر پشت نقره ای ​​157 کیلوگرم  و گوریل ماده  ​​80 کیلوگرم وزن دارد و جنس نر در حالت ایستاده روی دو پا ​​155 سانتی متر  و جنس ماده  ​​135 سانتی متر قد دارد .

زیستگاه آنها آنگولا – کامرون-جمهوری آفریقای مرکزی- کنگو- گینه استوایی – گابن- نیجریه بودهدر جنگل هایی با تاج پوشش کمتر که نور به کفش می رسد در مناطق مرطوب و گرمسیری که در تمام طول سال گیاهان در حال رشدند زندگی می کنند و عموما رفتاری مهربان و مسالمت آمیز دارند مگر خطری آنها را تهدید کند. گوریل های غربی در گروهایی شامل نر غالب و ماده ها و فرزندانشان با هم زندگی می کنند در هنگام احساس خطر نرها معمولا با کوبیدن بر روی سینه و ایجاد سر و صدا و شکستن شاخه ها و در برخی موارد درگیری با نر گروه رقیب از قلمرو و ماده ها و فرزندان خود دفاع میکند. معمولا گوریل ها در هنگام شب از علف ها و شاخ و برگ درختان برای خود رختخوابی میسازند و روی ان میخوابند.
در آخرین برآوردها نشان می دهند که این گونه در سال 2007 بیش از 45 درصد از جمعیت خود را بخاطر ابتلا به بیماری ابولا از دست داده و در طول 20 سال مطالعه روی این گونه عواملی چون شکار تخریب زیستگاه و بیماری های مشترک 60 درصد از جمعیت این گونه را از بین برده است و این گونه را در لیست گونه های در معرض خطر قرار داده است.
تغذیه آنها به شکل گیاه خواری است و عمده ی غذایشان را شاخ و برگ گیاهان تشکیل می دهد ، البته از میوه های جنگلی هم نمی گذرند و می توانند در جستجوی غذا حتی تا ارتفاع 15 متری درختان صعود کنند.
همانند انسان فصل تولید مثلی مشخصی برای این گونه وجود ندارد و فقط در هر 3 تا 4 سال یکبار به مدت محدود جنس ماده آمادگی تولید مثلی پیدا می کند. تقریبا 8/5 تا 9 ماه دوران بارداری طول می کشد و در هر بار یک نوزاد بدنیا می اورد و تا 3/5 تا چهار سالگی از شیر مادر تغذیه می کنند. به طور متوسط جنس ماده در 10 سالگی و جنس نر در 15 سالگی میتوانند به روند تولید مثل ملحق شوند.
گوریل وحشی بین 35 و 40 سال زندگی می کند و گوریل های اسیر تقریبا 50 سال عمر می کنند.

نزدیک‌ترین خویشاوند گوریل‌ها، شامپانزه‌ها و انسان‌ها هستند که نیای یکسان گوریل‌ها از انسان‌ها و شامپانزه‌ها ۷ میلیون سال پیش جدا شده‌است. ژن انسان میانگین ۱٫۶٪ با ژن گوریل تفاوت دارد و این دگرگونی هم به خاطر چند عدد کپی هر ژن است. اخیراً سه گونه گوریل مطرح بوده‌است؛ گوریل زمینی غربی، گوریل زمینی شرقی و گوریل کوهی ولی اکنون توافق شده که دو گونه بیشتر وجود ندارد گوریل زمینی غربی و شرقی که هر کدام دو زیر گونه دارند و به‌تازگی نیز آشکار شده سومین زیرگونه نیز در یکی از گونه‌ها وجود دارد. انواع گوریل‌ها که دانشمندان بر روی آن توافق دارند به این ترتیب هستند:

  • گوریل غربی

  1. گوریل غربی زمینی

  2. گوریل کراس ریور

  • گوریل شرقی

    1. گوریل کوهی

    2. گوریل شرقی زمینی

زیرگونه سوم که هنوز نامگذاری نشده است زیرگونه گوریل کوهی است که گاهی به نام گوریل بویندی هم نامیده می‌شود.

 

توسط admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *