محققان دانشگاه اکسترمادورا (اسپانیا) روشی را ابداع نموده اند که این امکان را ایجاد می نماید تا خواص گوشت تازه و ژامبون را با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی MRI، و همان تکنیک غیر تهاجمی که در پزشکی استفاده می شود ارزیابی نمود . این روش در حال حاضر در صنایع گوشتی در دسترس است.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) معمولا در پزشکی برای مشاهده اندامها و ساختارهای داخلی بدن انسان استفاده می شود. در حال حاضر محققان IProCar – موسسه گوشت و فرآورده های گوشتی – از دانشگاه Extremadura این تکنولوژی مشابه را برای امری بسیار متفاوت مورد استفاده قرار داده اند و آن مهم شناسایی ساختار لاشه گوشت تازه و ویژگیهای ژامبون ایبرین (نوعی ژامبون) بدون نیاز به تخریب بافتی و یا برش در محصول است.

هنگامی که تصاویر سه بعدی گرفته می شوند، دانشمندان آنها را با الگوریتم های کامپیوتری بررسی و مورد ارزیابی قرار می دهند و مقادیر عددی را استخراج می کنند که با اعمال روشهای آماری خاص، ویژگی های کیفی محصولات گوشتی را پیش بینی می نمایند.

یکی از اعضای موسسه IProCar در این مورد چنین توضیح می دهد : این تکنیک اجازه می دهد تا با دانستن پارامترهایی مانند چربی، رطوبت و رنگ، برخی ویژگی های حسی مانند انتشار صحیح نمک در بافت محصولاتی چون ژامبونها را در طی مراحل مختلف فرآوری تحت نظارت قرار داد .

مطالعات انجام شده با این روش در چندین مجله علمی مانند مجله مهندسی صنایع غذایی منتشر شده است. در سال جاری محققان Extremadura مقاله ای را در خصوص تبیین استفاده از نمادهای مرتبط بافتی با تکیه بر تصاویر سه بعدی حاصل از MRI برای پیش بینی کیفیت پایه ژامبون ارائه نموده اند .

بر طبق گفته های محققان و نویسندگان مقاله مذکور، تکنولوژی بررسی و تحلیل کامپیوتری حاصل از تصاویردریافتی از MRI جایگزین مناسبی است برای روش های کنترل کیفیت فعلی که به نوعی تخریب گر بافت یک دست فرآورده ها هستندو از دیگر سوی نتایج تقریبا در زمان واقعی ارائه می شود.

ترجمه : دکتر کامران شماعی، انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی استان اصفهان

منبع : 
  1. Mar Ávila, Daniel Caballero, Teresa Antequera, María Luisa Durán, Andrés Caro, Trinidad Pérez-Palacios. Applying 3D texture algorithms on MRI to evaluate quality traits of loinJournal of Food Engineering, 2018; 222: 258 DOI: 10.1016/j.jfoodeng.2017.11.028

توسط admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *